lunes, 5 de marzo de 2018

Les xarxes socials

Resultado de imagen de xarxes socialsUna xarxa social és una estructura social composta per individus (o organitzacions) anomenats "nodes" que estan lligats (connectats) per un o més tipus d'interdependència com ara amistat, parentesc, interessos comuns, intercanvis financers, relacions sexuals, creences, coneixements o prestigi.
L'anàlisi de xarxes socials entén les relacions socials en termes de teoria de xarxes, amb els seus nodes i els seus lligams (també anomenats costats, enllaços o connexions). Els nodes són els actors individus dintre les xarxes, i els lligams són les relacions entre els actors. Les estructures resultants, basades en grafs, són sovint molt complexes. Poden existir molts tipus de lligams entre els nodes: la recerca en diversos camps acadèmics ha demostrat que les xarxes socials operen en molts nivells, des de famílies fins al nivell de nacions, i juguen un paper crític en la manera com es resolen els problemes, com es porten les organitzacions i el grau d'èxit que aconsegueixen els seus individus per aconseguir els seus objectius.
En la seva forma més simple, una xarxa social és un mapa de lligams especificats, com ara amistat, entre els nodes que s'estudien. Els nodes als quals un individu està connectat són els contactes socials d'aquest individu. La xarxa també pot ser usada per mesurar el capital social, que és el valor que un individu rep de la xarxa social. Aquests conceptes estan sovint explicats en un diagrama de xarxa social, on els nodes són punts i els lligams són línies.


Tipus de xarxes socials

Es poden distingir dos tipus de xarxes socials:
  • Analògiques o fora de línia, formades per grups de persones relacionades entre si, i que es desenvolupen sense sistemes electrònics o informàtics connectats a la xarxa.
  • Digitals o en línia, originades als mitjans informàtics i electrònics, que és on es desenvolupen.
Alhora, dins d'aquests hi ha dos grups:
  • Horitzontals, dirigides a tot tipus d'usuaris i sense una temàtica definida ni un objectiu concret. Les xarxes d'aquest tipus més conegudes són: Facebook, Orkut, Identi.ca i Twitter.
  • Verticals, que es basen en un tema i aspiren a reunir un gran nombre d'usuaris entorn aquest tema o objectiu concret. Dins d'aquest grup, poden ser de tipus professional (Viadeo, Xing, LinkedIn), d'oci (Pinterest, Wipley, Minube Dogster, Last.fm i Moterus) o mixtes. També és important remarcar aquelles dedicades al context educatiu com Edmodo o Twiducate, que permeten treballar interactivament en el procés d'ensenyament i d'aprenentatge. Altres característiques pròpies de les xarxes socials en el món educatiu són la col·laboració en la construcció de coneixement, la socialització que comporta i la facilitat quant a la difusió del treball. També provoca un canvi en la relació entre l'alumnat i en la relació entre l'alumnat i el professor.
Resultado de imagen de xarxes socials


Facebook: Facebook ja és la xarxa social amb més usuaris a nivell mundial i cada vegada és més i més utilitzada per gent de totes les edats. El més destacable d’aquesta xarxa és la seva versatilitat ja que pot servir tan per simplement comunicar-se amb els coneguts com per compartir fotos amb els amics o unir-se a grups i causes molt diversos i d’abast internacional.

MySpace: MySpace era la primera “gran” xarxa social fins que la va sobrepassar Facebook. La diferència entre aquesta i l’anterior és que a MySpace els perfils dels usuaris s’amaguen darrera d’un nom d’usuari i una pàgina personalitzable, una “identitat” creada. En canvi a Facebook (en principi) tothom i és amb nom i cognoms. Cada cosa té els seus avantatges evidentment, però per ara MySpace encara destaca com a lloc on descobrir nous talents musicals. Diuen que si ets músic i no tens un MySpace no existeixes… ja siguis la Madonna o el grup de rock del jovent del poble.
 
Tuenti: Tuenti vindria a ser la resposta española a Facebook. Hi ha discussió sobre quina de les dues té més usuaris a l’estat español però la veritat és que Tuenti ha aconseguit un gran èxit sobretot entre el públic més jove amb un disseny similar i en general més simple. S’ha intentat analitzar quina ha estat la clau d’aquest èxit davant de gegants mundial com Facebook o MySpace i a grans trets sembla ser que el seu sistema d’acceptar només nous usuaris “amb invitació” sóna més sensació de seguretat (sobretot a adolescents que no volen que els pares vegin segons quines fotos…) i que el tema de l’idioma, abans que el Facebook es pogués utilitzar en castellà (i en català!) hi va jugar un paper important.

Tipus
Hi ha diferents tipus de xarxes socials, segons a qui van dirigides i quin és el seu contingut o el seu funcionament.
  • Xarxes generals de relació. Estan centrades en la comunicació i la seva funció principal és relacionar-se amb amics al marge de continguts o temàtiques específics. La més coneguda i utilitzada pels joves a Catalunya és Facebook, però també utilitzen Google+, Twitter, Tuenti...
  • Xarxes de contingut específic. Estan centrades en un contingut o temàtica concrets i la seva funció és compartir i/o intercanviar informacions relacionades amb una activitat professional, jocs, interessos compartits, esports, etc. Les xarxes socials de contingut específic més utilitzades són:
    • Flickr i Instagram per compartir fotografies.
    • Last.fm i MySpace sobre gustos musicals.
    • YouTube i Vimeo per intercanviar vídeos.
    • Linkedin per posar en contacte persones amb el mateix perfil professional.
      Resultado de imagen de les xarxes socials

Els joves, segons expliquen ells mateixos, utilitzen la xarxa social principalment per:
  • Socialitzar-se, és a dir, estar permanentment en contacte amb els seus amics, comunicar-se amb ells, intercanviar informació sobre els seus interessos, expressar els seus estats d'ànim...
  • Divertir-se; s'ho prenen com un joc.
  • Explicar qui són o qui els agradaria ser, donant una imatge de si mateixos amb la qual volen demostrar la seva identitat.
  • Penjar fotos, vídeos i música per compartir.
  • Fer comentaris a la pàgina d'altres persones.
  • Conèixer gent nova.
  • Fer tasques escolars d'una manera motivadora, elaborant i compartint treballs amb els companys.

0 comentarios:

Publicar un comentario